Titelinflation

På hemresan böjde tågvärdinnan sig över mig för att noggrant studera mitt periodkort. Samtidigt kunde jag också läsa vad som stod på hennes namnbricka, "Train manager". Suck.  Alla dessa titlar.

Gick precis in på DN, som av en händelse idag har en artikel som behandlar just denna titelinflation! "Långa titlar höjer statusen". Men många vet idag inte ens vad deras titel betyder. De engelskspråkiga titlarna växer i överflöd och fler och fler vänder sig till Språkrådet för att få hjälp med en översättning om vad de egentligen sysslar med. Visst blir det lite ironiskt?

Jag är lärare. Funderar om jag kan pimpa till min titel lite. Förslag mottages så att jag också kan höja min status. Fast det kanske bara är ett "bländverk som döljer tomhet"....(http://www.dn.se/ekonomi/langa-titlar-hojer-statusen)

 // Economics Teacher 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0