Fundersam

I och med flytten känns det som en ny epok inträder i mitt liv. Hela mitt vuxna liv, också en tredjedel av mitt liv, har jag bott på Gamla Norr 13. Ett ganska opretentiöst, men ändå stilrent & charmigt, lägenhetshus. Från vilsen 18-åring som precis tagit studenten med sikte på att kanske bli socionom och testa sambolivet på lagom borta men nära hemmaplan landade jag & Johan i Växjö. Tanken var att vi bara skulle stanna här för en stund, för att sedan flytta vidare mot Skåne eller Göteborg. Så blev det uppenbarligen inte. Inte heller någon socionom. Mitt nästa drag blev att läsa till ekonom. Så jag blev, men slumpen och arbetsmarknaden gjorde att jag fick ett lärarjobb. Och där har jag stannat. Märkligt så livet blir. Därmed inte sagt att det blir fel. Det blir bara annorlunda, och oftast bätte än man tänkt sig.

Mitt i livet tror man aldrig att de där små mötena eller besluten ska bli avgörande för hela livet. Men så verkar livet te sig. Hade inte Per Dannefjord haft en usel delkurs i sociologi, samtidigt som jag råkade träffa en tjej vid matsalen på campus som var lyrisk över sina ekonomistudier, hade jag kanske aldrig läst ekonomi.

Nästa fundersamma tanke är att många av besluten får långtgående följder. Olika beslut ger möjligheter till nya möten med människor, som kanske också blir vänner för livet. Det finns också långtgående följder på annat vis; Hade vi aldrig skaffat Malte, hade vi aldrig funderat på att som första bil köpa en kombi eller köpa en sommarstuga. Malte förde med sig både nya intressen och krav på funktionalitet. Hade Greta inte kommit till världen hade vi inte haft tanke på ett hus. Slutsats: våra barn är dyra i drift, typ några miljoner...

Som jag tidigare skrivit i min blogg gillar jag att planera om ditten & datten i vardagen. Men alla "större" beslut i mitt liv har faktiskt skett väldigt spontant. Studier, Malte, jobb, boende har skett utan större övervägande och präglats av stundens glädjerus. Och jag ångrar ingenting. Allt blev bättre än vad jag hade kunnat planera mig till. Därmed är en av mina största lärdomar hittills i livet att vara spontan inför livets vägar.

Nu har ett nytt beslut tagits i livet. Familjelivet i Sandsbro väntar. Jag kommer lära känna nya människor & en ny vardag kommer te sig. Min fundersamma tanke är vart detta nya liv kommer att ta mig? Hur kommer det påverka mitt liv? Spännande... Jag hoppas att livet får fortsätta på samma spår som tidigare, att mina rätt spontana beslut - som i detta fall att köpa vårt hus - också blir till ett bra drag i mitt liv.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0