Höst med TV och präst

Helgen tillbringades på Öland. Trappbygge & 80-årskalas var helgens höjdpunkter.

I söndags träffade vi prästen som ska döpa Greta om några veckor. Varken Johan eller jag är direkt religiösa, men ser dop som en fin cermoni och ett tillfälle att träffa släkt o vänner. Detta kanske egentligen inte är den "rätta" anledningen till att man väljer att döpa sitt barn. Prästen ville veta varför vi valt att låta Greta döpas. Något överrumplade över frågan, och fegheten att inte våga säga vår anledning, blev det ett blandat mumlande från oss, ungefär som om vi satt på ett polisförhör. Helt plötsligt skulle vi göra oss såå himla religiösa. Johan började bland annat att förklara att Greta är ju mycket i kyrkan, hon går på spädbarnsmassage och sång i kyrkan. Något förvånat tittar jag på Johan, för att sedan instämma. Går inte riktigt att återge, men det kändes som ett smått komisk situation, då vi målade upp vår stora tillhörighet till kyrkan och kristendomen. Att träffa en präst är lite smått nervöst, jag vet verkligen inte varför. Vår stora tillgivenhet till kyrkan gav givetvis följdfrågor som vilka psalmer vi önskade. Ehhh... som om vi har en massa doppsalmer på lager? Vi fick därefter lyssna till prästen som sjöng fyra olika psalmer. Dom lät likadant. Prästen var i varje fall väldigt trevlig och det blir nog en fin cermoni! 

Idag har Greta och jag varit på spädbarnsmassage. Det är förmodligen mer en träff för mammorna än för barnen. Att gå på sådana här aktiviteter kan lite liknas vid som att gå på disco på lågstadiet eller kanske speeddating (har inte provat det sistnämnda, men kan tänka mig det så i varje fall). Lite blygt tittar mammorna på varandra, söker sakta lite kontakt med varandra, för att kanske om man har tur fråga chans på varandra (alltså byta telefonnummer för att senare i veckan ta en promenad med varandra). Så det är allt med lite pirr i magen man går till dessa träffar, för att se om man kan hitta någon att bli "ihop" med.

Höstsäsongen vad gäller TV har nu börjat ta form. Härligt! Ikväll var det premiär för den nya säsongen av Färjan med Baren-Håkan i spetsen. Kul kille!


Johan inviger helgen med en öl.
Trappen till altanen börjar ta form, liksom stenbeläggningen.
Greta & jag på 80-årskalas hos mormor, eller säger man gammelmormor nu?Söndagstvätt för bilen.
Malte är på ständigt bushumör.
Helgen avslutad i soffan med en pömsig tjej i knät.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Ha ha vad jag skrattade när jag läste om prästen o).



Visst blir man religös värre :-). Alva frågade prästen när han kom hit för att prata om Isacs dop varför han glömt att ta med Jesus. Ha ha.. då visste han inte vad han skulle säga och sa något att: Jesus är med oss överallt. Alva kollade men hon kände sig nog lurad :-)..

2009-09-08 @ 21:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0