Kundtrogen, men också misstrogen, borde bli otrogen

Jag är en högst kundtrogen människa. Jag handlar till 90 % på ICA, sköter mina bankaffärer via Swedbank, handlar i stort sätt alla kläder på MQ o.s.v. Jag funderar inte vart jag ska gå, det är för mig en självklarhet. Helt enkelt drömmen för dessa företag. De inger trygghet för mig.

Men ibland blir man rätt förbannad. Läste idag i DN om Icahandlarna som tjänar mer än börstoppar. Jag anser att det är fel att plocka ut en vinstutdelning på 29 miljoner, plus en rätt rejäl årslön. Jag skulle inte kunna möta mina anställda kassörskors blickar, om jag var Rolf Karlsson (ägare till ICA Maxi nånstans i Göteborg). Nu vill jag noggrant och bestämt påpeka att jag inte är för ett samhälle där det råder "lika för alla". Olika löner och vinstutdelningar är en självklarhet. Men det finns vissa områden där jag ser min egen politiska åskådning som aningen klurig och fel. Tjäna snuskigt mycket pengar på människors primära behov, både gällande mat, utbildning och vård -nej, det skulle jag aldrig kunna göra med ett gott samvete.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0