"Bitterfittor"

Katerina Janouch skriver idag i DN att hon är trött på att kärnfamiljerna mobbas, hon är trött på gnälliga "bitterfittor". Jag är trött på personer som Janouch, som inte kan hitta bättre ord än "bitterfittor". Jag är ingen ängel, jag svär. Men i det offentliga rummet anser jag att det finns bättre valda ord för att beskriva en irritation än Janouchs valda. Språket är levande och kommer alltid att utvecklas, slang och svordomar blir vanligare och en del av språket - vilket är helt naturligt. Men nånstans kommer moraltanten fram inom mig och säger att det finns gränser. Ord som dessa ger för mig snarare intrycket över att vilja göra sig märkvärdig och synas. Förvisso har hon ju lyckats, eftersom jag kommenterat detta med sju rader text. Dock var det kanske innehållet i det hon skulle säga hon ville förmedla...






Kommentarer
Postat av: Sara

Kära vän, jag måste nog säga att jag inte riktigt håller med dig den här gången...kan tycka att uttrycket "bitterfitta" är ett ganska slående och träffande ord...lite lagom vulgo men jag kanske har fel...Vill dock vara tydlig med att det inte ingår i mitt dagliga vokabulär...Hur som helst hoppas jag att du coh jag aldrig hamnar i kategorin "bitterfittor"...:-)



Kram

Sara

2008-07-05 @ 13:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0