Vuxenpoäng och föreningsliv

Vi tillbringade helgen i vår sommarstuga på Öland och i Kalmar. Helgen inleddes med grävarbete på fredagskvällen... Lördagen fortsatte med mer vuxenarbete, som att åka till tippen med en massa skräpsaker. Där möttes vi av "supersopsorterarna" som ville veta allt om vad vi hade på släpvagnen. Suck.


Med det stora momentet under lördagen var givetvis Johans match på Fredriksskans. Gransholm mötte Kalmar AIK, och som Johan längtat efter denna seriepremiär och dessutom att få inleda den på favoritlaget KFF´s hemmaarena! Arenan kändes dock aningen stor denna eftermiddag. Tommy och jag satt frusna på läktaren tillsammans med max 100 personer, som också frös. Det var ruskigt kallt. Vi kunde i alla fall välja sittplatser utan konkurrens. På fredag är det match igen, hemma på Granvallen. Gransholm som aldrig lirat så här högt (division 3), har året till ära byggt en läktare och föreningen har aldrig varit stoltare. Denna stolthet och invigning av läktare kan jag inte tänka mig att missa, och ska därför givetvis besöka Granvallen på fredag kväll. Johans tidigare påhopp om att jag har dålig matchnärvaro, ser ut att ändras inför denna säsong. 


Föreningsliv är rätt imponerande. Jag gillar såna här små klubbar som Gransholm och den enorma energi, gemytlighet och hjälpsamhet som finns i klubben och byn.

- Till ett kallt Kalmar följde ett 30-tal personer med i spelarbussen för att stödja killarna. Fantastiskt!

- Mammorna som inför varje match brer baguetter till killarna, både till ditresan och hemresan.

- Mammorna vars söner för länge sedan slutat spela i klubben, men som ännu står och lagar mat till killarna då de har fotbollsfest och sedan skjutsar dem in till stan på kvällen för nattligt stoj.

- Byborna som aldrig missar en hemmamatch.

- Pappan som alltid springer runt och skapar vågen hos publiken.

- Mammorna som till varje match lagar våfflor.

- Spelarna som aldrig gnäller över att de inte får någon ersättning, till och med betalar sina egna skor gentemot många andra klubbar, utan spelar och glädjs för gemenskapen.

Som sagt det är rätt häftigt..., ännu mer häftigt är att det finns mängder med sådana här små klubbar. Ölandsbladet (största... (och enda) tidningen på Öland) hade i helgen en bilaga som handlade om alla fotbollsklubbarna inför säsongspremiärerna. Man blir förvånad över att det fortfarande finns så många klubbar i byarna och orterna. Det är enormt häftigt.


Lördagskvällen avslutades med fest hemma hos Fredrik & Cecilia, som nyligen flyttat till Varvsholmen. Vilken lägenhet, så fin!! Där träffade vi gamla kompisar som vi inte sett på länge, vilket var riktigt kul! Det blev en kanonkväll, med mycket skämt och diskussioner... kanske en hel del om "fel" ämnen..., det var någon som sa att man inte ska diskutera sex, politik och religion med sina vänner... Men ack så lätt man hamnar där. Jag är långt ifrån gammal, men jag kan ändå dra slutsatsen att jag var en bättre "festare" som 18-åring än 25-åring. Jag förstod aldrig i skolbänken att alkohol som en drog är ett "nedåttjack"... jag förstår det nu..., för man blir då inte piggare, och framförallt inte dagen efter. Kanske detta också kan tillskrivas en vuxenpoäng. Söndagen blev en seg och slö dag, men vi fick en fin och lång promenad tillsammans med Fredrik och Cecilia på Svinö. 


Den nya veckan har inletts och för att summera dagen kan nämnas:

- Det är väldigt trevligt att ha Jennie som tågsällskap
- Andra Avenyn har aldrig varit bättre!

- Ibland känner jag mig verkligen som en riktigt god löpare, sprang ikväll på en mycket bra tid..., det är märkligt hur psyket påverkas i sådana här situationer. Jag kände mig ungefär snyggast och bäst i världen när jag klev in i lägenheten.

- Köttbullar och makaroner är en underskattad maträtt och Malte håller med.

- Talade med Sara idag, som med stor längtan såg fram emot golfresan till Spanien. De åker imorgon. Lite avundssjuk... sol och värme i Spanien hade känts skönt just nu.


Tack & hej!

KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0