Språkkunskaper: IG+

Sitter just nu på mitt arbetsum. Vi har besök av tyska studenter och lärare, och inatt bor jag här tillsammans med dem.

Jag har ikväll gjort en analys av mina språkkunskaper, den lyder enligt följande: Jag har väldigt dåliga språkkunskaper och lider av tunghäfta när jag ska behöva tala engelska, MEN idag har jag träffat de som verkar ha lika eller mer bekymmer än mig. Jag kände mig helt enkelt ganska god på engelska, trots att  det mesta jag sa var väldigt konstigt - men allt är ju relativt. Sen undrar jag vad mina tyskakunskaper har tagit vägen? När flög dom ut ur i mitt huvud, eller landade de aldrig?Jag har ju trots allt läst tyska i sex år, ändå kan jag bara säga tre-fyra meningar plus räkna på tyska. Vilket tidsslöseri i livet, att ha ägnat så åtskilliga många skoltimmar till ett ämne som man sedan inte kan uttrycka de mest simpla sakerna, som vid vilken tid vi ska äta, vart vi ska samlas m.m. Detta får mig givetvis att tänka på min egen lärarroll, tänk om mina elever inte kommer att komma ihåg någonting från mina lektioner om några år...., eller knappt vad jag heter.... Nä, nu ska jag satsa på att bli den bästa och mest energiska läraren de haft, som ska sätta avstamp för alltid i elevernas minnen!!!

Det är rätt tomt på ett arbetsrum klockan halv elva på kvällen. Nästan lite eko. Talade nyss med Johan & Malte (ja, jag fick faktiskt säga ett par ord till Malte, och han talar med mig!), de verkade ha det mysigt och hade ätit tacos ikväll. Saknar er.

God natt!

Tack & hej!
KRAM


Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag tror att du redan är den bästa och mest energiska läraren dom kommer att träffa
under sin skoltid.

2008-04-02 @ 18:16:13
Postat av: Jan Gustafsson

Du får bli hur bra och energisk du vill bara jag får behålla dig som kollega.

2008-04-02 @ 23:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0