Röda segrare

I en engelsk studie visades att lag som spelade i färgen rött har lättare att vinna än andra lag som spelar i andra färger. Studien bygger på resultat från 68 lag sedan andra världskriget i den engelska ligan. Forskarna tror bland annat detta kan bero på att supportrar blir attraherade av färgen rött, vilket på en längre sikt har gett klubbarna ett större upptagningsområde av spelare. Rött är också en färg som förknippas med aggressivitet, vilket kan skapa en extra känsla av kamp hos spelarna då de bär färgen rött. Detta leder mig då osökt in på årets allsvenska. I helgen var det premiär för allsvenskan, det är alltid roligt och det är ett bevis på att våren verkligen är på ingång. Mitt favortilag Kalmar FF som hamnade tvåa förra säsongen tillhör de segertippade lagen. Jag tror dock dom kommer att ha svårt att hänga i, med den pressen på sig. Det är alltid lättare att spela bra när förväntningarna är mindre och man har möjlighet att slå i underläge, än att känna pressen att hela tiden leva upp till någonting. Men nu efter att ha läst denna undersökning, så känns det som att KFF har lite extra vind i segel! En sista sak i dagens fotbollssnack: Kalmars Henrik Rydström får utstå mycket kritik för sin kaxighet och mediekåthet. Men jag försvarar Rydström, jag tycker det är kul när det finns personer som vågar ta plats och vågar säga utmanande saker. Jag njuter. 
 

Läste häromdagen om en bok som kom ut i mars, med titeln "Ett kreativt kaos - oredans fantastiska möjligheter". Författarna hävdar att det finns en stor potential i att ha en viss oreda i sitt arbetsliv. Länge har det talats om hur vi ska skapa ordning och reda för att bättre kunna strukturera upp vårt arbete, men dessa författare går tvärt emot och anser att måttligt oorganiserade personer och organisationer har större återhämtningsförmåga, de är även skickligare, mer kreativa och i allmänhet effektivare än de som är väldigt organiserade. Som jag längtat efter detta uttalande! Äntligen får jag försvar för mitt ständiga stökiga skrivbord, känner mig rent av ganska nöjd med det.


Tack & hej!
KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0