Pedantiskt prov

Idag har jag varit vakt på högskoleprovet. Mycket intressant. Högskoleprovet är en typiskt byråkratisk, statlig, formalistisk, stelbent aktivitet. Kunde inte komma på fler tråkiga ord. Jag gjorde själv högskoleprovet två gånger under min gymnasietid, men hade glömt bort att det var så formalistiskt utfört. För en vecka sedan fick jag ett häfte omfattande mer än 40 sidor angående hur provet går till, vad som händer med fusk m.m. I häftet står det bland annat att vid fusk bör polisanmälan övervägas. Hmm, räcker det inte enbart med att provet stryks? Undrar just vad konstapeln hade sagt om man hade anmält en fuskare. Prioriteringsfall nummer ett?!


Som den typiska universitetsvärlden är uppbyggd i ett hierarkiskt system, likaså var det gällande oss som vaktade. Eftersom detta var min första gång är jag "assistent", de som varit med en gång förut är "provledare", sen finns det också en som är någon form av huvudprovledare. Ersättningen skiljer sig också rätt mycket mellan dessa nivåer, så nu måste jag hänga med till nästa högskoleprov så att jag får upp min statliga lön.


Till detta prov, kom ett antal personer från ett universitet i närheten (vilket det nu kan vara) och styrde som provvakter. Dagen börjar med att man tar legitimation på personerna innan de går in i klassrummet. Jag kunde inte låta bli att skratta lite åt det ironiska i att jämföra fotobilden med personen och kände mig som en nattvakt på ett disco, vilket jag också påtalade men fick då onda blickar på mig från en av de rutinerade vakterna. Vid en fika påtalar en annan vakt att han började provet lite tidigare än utsatt tid, vilket också fick samma person som tittade med ond blick på mig att bli alldeles bestört; "så får man absolut inte göra". Jag sa senare vid en annan fika att jag precis suttit och kryssat i provet som varit i blocket innan och att jag liksom provdeltagarna nu väntar spänt för facit som presenteras på eftermiddagen. Detta skulle jag inte sagt, som provvakt skulle man inte fokusera på annat än vakta. Suck. Men han tyckte nog att han hade ett alldeles utomordentligt viktigt jobb. Jag glädjer mig med honom.  


Något positivt var att statistikdelen och matematikdelen gick riktigt bra för mig, när jag kollade nyss. Orden var också över förväntan; 26 av 40 rätt. Fin seger, för den som aldrig läser böcker....


Malte har idag varit i Älmhult hos familjen Gustafsson. Han verkar mycket nöjd med sin dag och verkar ha fått rikligt med promenader, vilket är kul! Det verkar också som att fru Gustafsson var nöjd, då hon idag fått ut sin make i friska luften. Nu hoppas vi alla på att få fortsätta se herr Gustafsson ute och röra på sig, särskilt med tanke på att herrn nu ingår i mitt pulslag på jobbet, där vi ska tävla om att få ner pulsen.


Tack familjen Gustafsson! Malte hälsar!


Tack & hej!

KRAM


Kommentarer
Postat av: Jan Gustafsson

Tack familjen Krantz för att vi fick "låna" Malte en dag. Måste erkänna att det är rätt så skönt att komma ut i naturen, särskilt i sällskap med Malte och givetvis med sin fru.
Om ni av en händelse skulle behöva hjälp fler gånger med Malte, så ställer vi gärna upp igen. Har hört ryktesvägen att ni ska åka bort i sommar. Om Malte behöver en engagerad familj att vara med, hör av er.

2008-04-06 @ 15:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0