Gratis är gott

Idag var jag på IKEA tillsammans med Jan. Vi skulle gå dit och rita kök, då vi båda ska bygga nya kök. Vad vi inte visste var att dagens första 50 kunder fick en "sommarbag", bestående av bland annat flugsmällare och solmatta. Sånt här är oerhört pinsamt och fånigt. Det kändes som att vi kommit dit enbart för att hänga på låset för att få denna bag... så var det inte! Men vi är ju i Småland, så gratis är ju alltid gott - det var en praktisk bag!


Ikväll har jag varit på styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Jag har tackat ja till att bli ordförande i föreningen, men det är ju något som formellt bestäms efter röstning på årsstämman i maj. Men just nu undrar jag vad jag gett mig in på..., att sitta med sex män och diskutera takpapp, vindskivor, karmar, ventiler m.m., när man inte vet vad hälften av orden är, det är inte lätt. I juni håller också alltid ordförande i fastighetsbesiktningen och underhållsplanen. Det känns ju som en intressant utmaning..... Min praktiska make, kan du vara en stöttande hand må tro?


Imorgon är en av sex underbara dagar på året. Ca sex gånger om året går jag till frisören, och imorgon är en sådan underbar dag. Det är härligt att sätta sig ned och bli ompysslad i några timmar. Få håret klippt, ljuset upplyst av slingor och en härlig hårbottenmassage.... Mmm, så mysigt!


Lite språkvetande för de vetgiriga...

Läste idag om två ord som generationer använder olika. Ordet björntjänst betyder för mig, och de flesta, en missriktad tjänst. Ordet bygger på sagan om den tama björnen som för att befria sin sovande husse från en störande fluga kastade en sten på flugan och därvid slog ihjäl mannen. Men barn som växt upp med Bamse och Björne tolkar ordet björntjänst, som en väldigt stor tjänst. Ett annat ord är krokodiltårar, som för mig betyder att man gråter mycket, men för den äldre generationen har ordet betydelsen "falska tårar" och bygger på historien om att krokodiler lockade lättlurade människor till vassen genom att göra läten som gråtande barn. Detta var intressant tyckte jag....

Tack & hej!

KRAM


Kommentarer
Postat av: Jan Gustafsson

Du glömde det viktigaste innehållet i "bagen", nämligen glassformarna. Tänk att du och jag nu har möjligheten att bjuda våra respektive på en hemmagjord isglass. Kan det bli bättre?

2008-05-07 @ 21:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0