Thorleifs Maxigig

Idag fyller min man 28 år. Grattis! Dagen började därför med att Malte och jag sjöng "Ja må han leva" med vår ljuva stämma... Maltes stämma var dock lite tystare än min. Vi skulle egentligen åkt till stugan på Öland för att fira Johan med släkt den här helgen. Men Johan ville ändra detta till nästa helg helt plötsligt. Okej tänkte jag. Tills jag kom på anledningen. Där skulle han inte kunna se fotbollsavslutningen i allsvenskan på TV... Ja, det blev ett silver för KFF och cupseger. Det är inte dåligt för lilla Kalmar. Grattis Kalmar!


Jag var idag och handlade på Maxi, Samarkand. När jag kommer in i detta shoppingmecka hör jag en ljuv igenkännande stämma... jag går några meter in i butiken... ja, mycket riktigt, där står Thorleifs och spelar för kunderna! Thorleif Torstensson headsinger i bandet, en rödmosig karl, förmodligen yngre än vad han ser ut att vara, sjunger för fullt på Maxis bokavdelning. Känns lite märkligt. Spelning på Maxis bokavdelning kl. 11.00 en söndag. Kan inte vara det bästa giget de haft? Jag och min kollega Jan, träffade Thorleifs på vår utflykt till Älvsjö för ett par veckor sedan, men det är en helt annan story... som vi tar en annan gång.

Jag måste erkänna dansband är inte så fel. Det är rätt trevligt och gemytligt. För snart två år sedan gick Sara och jag en buggkurs där vårt interna "skämtmål" var att ta oss till dansbandsveckan i Flen. Vi frågade våra respektive om de var intresserad att följa med på kursen, jag tror inte ens vi fick något svar, ibland säger en blick mer än 1000 ord. Under ett antal måndagar gick vi till Dansklubben Swing för att lära oss ta några alerta buggsteg. Övriga buggdeltagare: män i medelåldern som var på jakt, damer i medelåldern som var på jakt, unga pojkar och tjejer i 13-årsåldern + vi. Varje dansträff bjöd på nya erfarenheter. 9 av 10 män var som dansande skåp, men så fick vi ibland dansa med dansledaren Bengt! Vi längtade efter danserna med Bengt. Med stort leende förklarade han för oss att vi aldrig gjorde något fel, det är alltid mannens fel när det går fel i dansen. Våra bacillrädda respektive ropade var gång vi kom innanför dörren, "gå och tvätta dig". Nöjda som vi var med buggkursen, ville vi även ta steget in i foxtrotvärlden. Här blev det dock bara ett besök. Det första som hände när vi kom till kursen var att vi skulle ställa oss man mot kvinna, med armarna utsträckta åt varsitt håll. Sakta skulle vi sedan möta mannen mittemot och ha kroppskontakt från knä till bröstkorg. Detta är kanske ok om det är en Martin Stenmarks-typ som står framför dig. Men om det är Kurt-Arne 59 år, med stor kulmage, vit skjorta som snarare är gul, skägg som är långt och ovårdat, dålig andedräkt, med svetten lackande i pannan..., så är det inte så jävla kul. Vi tvättade oss när vi kom hem.


En sak som bara måste kommenteras: Tjejer med slips. Nej. Det är inte snyggt. Det kvittar om så Sveriges två sexigaste kvinnor, Lena Philipsson och Izabella Scorupco iklär sig slips. Det är inte snyggt. Köp inte slips tjejer. Vissa saker är för män och vissa saker är för kvinnor. (Men, jag måste medge att det KAN vara rätt fint när killar har scarfs...)


Tack & hej!

KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0