Gullig gift trisskrapare med känsla för krukväxter

Jag har varit hos frisören idag. Det blev fint, men gulligt. När jag går tillfrisören vill jag bli snygg och poppig. För att inhysa denna känsla försöker jag alltid klä mig så poppigt som möjligt och måla mig lite extra runt ögonen. Coolt, liksom. Men frisörerna ser aldrig detta, och ut kommer jag med håret "gulligt klippt", inte "tufft". Sen gillar frisörerna alltid att föna mitt hår till en svamp med små lockar framtill. Visst det är fint - men gulligt.


Som lärare betyder denna vecka höstlov. Jag är ledig! Det är lyx. Dagen till ära som husfru har jag gjort lasagne. Förträfflig lasagne. Jag har även gjort en kladdkaka. Sen har jag begrundat mina blommor som jag planterade igår. Som föreningsaktiv i HSB med den fina titeln "studie- och fritidsorganisatör" åligger det mitt ansvarsområde att plantera blommor i de större krukorna som finns till varje trappuppgång i huset. Gröna fingrar är väl inget direkt signum för mig, men jag gör gärna mina försök och gör två planteringar per år. Till sommaren blir det alltid pelargoner, mycket slitsamma och tåliga växter! Till vintern brukar jag spexa lite och byta från år till år. I år blev det silvermix. Små silvriga växter i olika varianter. Så tjusigt. Nu sitter jag bara och väntar på berömmet från granndamerna, för det brukar komma, och så svarar man så där nonchalant, "äsch... nä, så fint är det inte" - när jag egentligen är skitnöjd. Som ett år gammal stugägare har jag haft en tomt i ett år. Det har varit ett lärorikt år. Vi har en rabatt på trädgården som är i storleken två kvm, med rätt många naturstenar i, så egentligen är det inte så mycket till rabatt. Den här rabatten har varit sommarens stora utmaning. Det växer ogräs hela tiden. Ju mer sommaren gick och ju mer ogräs som växte, och ju mer jag tröttnade på att ta hand om denna (i mitt tycke stora) rabatt, hamnade allt fler naturstenar och krukor med blommor i rabatten. Nä..., blomland är inte min melodi. Nästa år blir det marktäckande växter över hela rabatten. Däremot är det rätt trevligt med krukväxter.


Lisa kommenterade häromdagen min vuxenpoäng, med att jag glömt att nämna att jag är gift. Det är sant, det är en grym vuxenpoäng. Fick häromdagen hem adresserad reklam, leksaksreklam, på baksidan stod det inte Cecilia & Johan Krantz, det stod "Familjen"... Familjen?!?! Kändes mer som en maffiabenämning...


Nu ska jag förbereda mig för kvällens stora händelse. Det är tjejkväll hemma hos Sara och trisskrap! Varannan vecka träffas Sara, Jennie och jag hos varandra och äter en bit mat samt skrapar triss. Så trevligt! Förra gången vann vi 110 kr på våra lotter, jag undrar vad det blir till kvällen... När vi skrapar trissen övar vi också för det eventuella framtida drömscenariot att vi hamnar i morgonsoffan på fyran och ska skrapa fram vinsten. Då måste man kunna skrapa trissen upp och ned för det är så den syns i TV-soffan, man måste också kunna hålla skrapan snyggt med sina fingrar, sen måste man - och det inte minst - kunna prata samtidigt som man skrapar, så att man inte blir som de där sega damerna som stannar upp när TV-Lasse ställer någon fråga och alla TV-tittarna plus TV-Lasse blir jättestressade över att man inte skrapar samtidigt som man talar! Nej, gud vad pinsamt!


Tack & hej!

KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0