Alla talar danska

Min klass har ett utbyte med en dansk skola. Idag har fem danska lärare varit och besökt oss, för att planera hur vi ska lägga upp samarbetet det här läsåret. I två timmar satt jag i ett möte tillsammans med de danska lärarna och mina två kollegor. I två timmar förstod jag inte mycket. Min förståelse för det danska språket är mycket vag. Enligt mig låter danska "äääöjuuujöäääää" om och om igen. Skulle uppskatta att jag förstod ca 10 % av samtalet (tur att jag har duktigare kollegor). I två timmar satt jag därför och funderade, "Cissi, skärp dig nu, lyssna noga!!".., men inte förstod jag bättre för det. Sen kan jag inte låta bli att mitt under pågående möte och samtal sitta och tänka på det komiska i det hela - att jag inte fattar - att jag sitter och håller med, nickar och instämmer lite här och var. Hade varit kul att se mina minspel och tankepratbubblor över huvudet. Men till eleverna som är oroliga för danskan, säger jag givetvis, "det är inget problem, det där löser sig sååå naturligt!" med ett brett stort leende!


Onsdagskväll, det betyder Roomservice och Greys Anatomy hemma hos oss. För ovanlighetens skull är det inte fotboll. Konstaterade för Johan idag att vi ser nog ungefär på 10 timmar fotboll i veckan. Som svar fick jag ett nyfiket och glatt; "tycker du också det är alldeles för lite?!" (okej han sa det med lite ironi...). Men ikväll är det jag som äger TV:n!


Vill här i slutet passa på att bringa en stor eloge till dig Jennie som kan prata danska, vilken talang du är!


Tack & hej!

KRAM

Jag talar inte danska.


Kommentarer
Postat av: Anita Krantz

Förstår hur du känner. Jag har en chef (som är lika gammal som Joakim)som pratar danska. När vi har våra säljmöten i Malmö är det dessutom två säljare som pratar danska och fort pratar de också.
Det är inte helt lätt.

2007-10-25 @ 18:55:57
Postat av: Jennie

Mange takk...

Knus Jennie
:-)

2007-10-29 @ 16:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0