Underbar höstdag med kaminmannen i tanken och sjukstugan innanför dörrarna

Idag har det varit en solig dag, men det råder sjukstuga här. Johan har haft ont i halsen i över en veckas tid. Enligt hans egen utsago är det halsfluss och kommer därför att gå över med en kur penicillin. Som lite snål och företagsam smålänning anser Johan att det är onödigt dyrt att gå till läkaren och betala 150 kr för att få penicillin utskrivet. Vi vet om att vi ska ha flera läkare som grannar här i stugområdet, men vi vet inte vilka de är. Johan gjorde igår ett test och chansning på en granne. Han gick fram och beklagade sig över sin halssmärta, grannen svarade enbart med "usch då, då får du gå hem och kurera dig", det här var inte svaret Johan önskade sig, utan hade hellre hoppats han svarat, "nämen du jag är läkare, jag kan skriva ut en kur penicillin åt dig!". Halssmärtan fortsätter idag. Johan har därför kontaktat vårdcentralen. Den moderna läkarkontakten ser ju idag ut på följande vis, att man ringer vårdcentralen knappar in sitt telefonnummer för att därefter bli uppringd. För ett par år sedan hade Johan en liten släng av hypokondri och sprang titt som tätt till läkaren. Han ringde vårdcentralen en morgon, där dem som sagt ringer upp senare. Efter han ringt hoppade han in i duschen. Samma dag hade jag halsont. Rätt som det är ringer det. Jag svarar. "Hej, det var från vårdcentralen, hur står det till med dig?" Onekligen ställd och paff svarar jag "Ehhh......jo det är bra...... eller...... nja, jag har lite ont i halsen..." Utfrågningen fortsätter om mitt "lilla" halsont. Jag är i detta skede väldigt konfunderad, och fattar inte hur det hela hänger ihop? Hur kunde dom veta att jag mådde dåligt? Efter en stund i samtalet kommer jag på, det måste vara Johan som varit i farten igen och kontaktat vårdcentralen. Jag säger då "men jag tror inte det är mig det är så mycket fel på, det är nog en annan person i hushållet du söker". Behöver jag säga att damen i luren tyckte att hon hamnat i ett väldigt konstigt hem. (Det visade sig mycket riktigt att Johan hade halsfluss idag och han har nu fått en penicillinkur efter att betalat 150 kr på vårdcentralen).


Själv har jag varit ganska aktiv idag. Räfsat löv, fixat i trädgården, gått med Malte, ordnat med bilder i datorn, städat, Tommy (Johans pappa) kom också med ett stort lass ved som vi lassat upp. Det var gigantiskt stort, och detta lass var tydligen bara hälften av det vi hade köpt. Vi kommer definitivt att ha ved för väldigt lång tid. Vi kan nästan leka kaminmannen, om ni kommer ihåg Johan Rheborgs figur från Percy tårar, som gärna eldar lite till och lite till efter att ha köpt sig en ny kamin.
image6Vilken karl...!


Livet på Öland är ganska djurrikt. Händelser denna vecka: var nära trampa på en huggorm igår (mycket läskiga nästintill osynliga djur), blev häromdagen jagad av 50 kossor (mycket stora och lugna djur, men som tydligen kan springa rätt fort och inge väldig respekt), försökte hälsa på fåren idag (mycket blyga djur och tråkiga), finns mängder med svanar nere vid stranden (romantiska djur som alltid lever två och två), en gigantisk spindel passerade vardagsrummet igårkväll och skapade ett mindre kaos hos mig (onödigt otrevligt djur).


Jag låter dagens bilder från stranden avsluta min blogg idag. Vilken dag, så härligt väder!


image4image5


Tack & hej!
KRAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0