Rebus: PRO + blomma + ååhhh

God kväll! Ikväll har jag varit på höstkonferens med HSB Sydost. Låter mycket intressant va? Jag brukar i varje fall gå på dessa konferenser tillsammans med en av mina styrelsekollegor. För min styrelsekollega är denna träff förmodligen bland de roligare händelserna på året. Personen i fråga brinner enormt mycket för styrelsefrågor och är även lite nervöst lagd. Det börjar först med att jag inte hinner kliva av tåget förrän jag ser att jag har ett intalat meddelande där han förklarar att vi samåker kl. 17.00. Mitt tåg kommer in 12 min i fem. Ooops. Lite irriterad blir jag också, för konferensen börjar föst 17.30 och Växjö är inte direkt sååå stort att man behöver en halvtimme på sig för att ta sig fram. Skynda hem, slänga av sig kläderna och ta på sig något elegantare och anständigare än dagens bärda luvtröja, för till sådana här träffar klär människorna upp sig och det ordentligt.


Väl framme. Frågan man nu kan ställa sig är, är det pensionärernas riksorganisation som har årsmöte eller vad är det frågan om? Ingen överkant när jag säger att mellan 80-90 % av de ca 100 deltagarna är vithåriga pensionärer i kostymer och söta små dräkter.


Efter en timmes genomgång får vi gå vidare till olika diskussionsgrupper. Vi fick välja på fastighet, medlemmar och ekonomi. Jag var intresserad av det sistnämnda. Men som något fumlig jag är (och inte den perfektionist som påpekades av kollega och elev idag) hamnar jag givetvis fel. Jag hamnar i diskussionsgruppen för medlemsfrågor. Det här är givetvis den sämsta gruppen att hamna i med tanke på den tidigare nämnda deltagarlistan. Till fastighet går givetvis alla männen, till ekonomi går de något yngre människorna och till medlemmar gick varenda pensionärstant - och jag. Blyg som jag kan bli, vill jag inte resa mig upp och lämna salen när jag inser att jag är i fel grupp. Jaja, det här blir säkert bra inbillar jag mig. Frågan vi ska diskutera i 60 min är "Hur ska vi jobba med medlemmarna de närmaste fem åren?" Jag blir i alla fall lite engagerad i frågan och har flera idéer som bygger på att vi nu i många bostadsrättsföreningar har en ny målgrupp, det flyttar in allt fler yngre människor och vi måste möta dem på ett annat sätt än vad vi tidigare gjort. Yngre människor har inte samma vanor, de flyttar oftare och har inte samma kollektiva och ansvarstagande tankar, utan är mer individualister och konsumerar betydligt mer än äldre. Vi behöver också ha bättre informationskanaler, en hemsida måste vara en självklarhet för alla föreningar o.s.v. Idéerna sprudlar ur min mun. Damerna tittar tomt på mig. De är tysta. En annan dam tar ton och berättar om att de har pysselkväll var tredje vecka. Det utbrister ett "åååh" med förtjusning från övriga damer. Jag tittar tomt på damerna. Jag är tyst. Efter en stund kommer jag igång igen och förklarar vikten av att ta emot de nya bostadsgästerna på ett bra sätt. "Med en blomma!", säger en dam. "Åååhh" säger övriga damer med stor förtjusning. Det var inte riktigt så jag menade. Jag är tyst resten av diskussionen och lyssnar till förslagen med en blomma till alla nya bostadsgäster, byggande av boulebanor, pysselkvällar och filmvisningskvällar av hur Växjö såg ut förr... Suck.


Tack & hej!

KRAM


Svar rebus: höstkonferens med HSB



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0