Lill-lördag och soptippsskrivbord...

Visste ni att begreppet Lill-Lördag kommer från "piglördagen"? Pigan var i regel ledig på onsdagen eftersom hon normalt sätt jobbade lördagen. Så mycket Lill-lördag upplever jag då rakt inte nu... sitter på en mörk, tom, tyst arbetsplats. Har ikväll haft utvecklingssamtal med elever och inväntar nu tåget som går vid nio. Missar därmed två höjdpunkter... Sverige-Lettland och Bonde söker fru...

Finns förvisso en hel del saker att göra här. Ordningsamhet präglar till stor del mitt hem..., men om man tittar till mitt skrivbord ser det snarare ut som en soptipp. Undrar vad mina kollegor tänker... som de inte vågar säga... Hade exempelvis en kaffekopp med kaffe på mitt skrivbord i 4 månader, den koppen såg inte särksilt trevlig ut och vet inte om den någonsin blev ren. Papper ligger huller om buller i högar, påsar, spiralmaskin, produkter som eleverna gjort, minneslappar, glas, flaskor, frukt, pennor.... i en enda stor röra... Men jag har faktiskt koll på mina saker! I huvudet. Någorlunda i allafall. Ber mina elever ofta att fundera över vilken person de är i en grupp eller hur de överhuvudtaget arbetar, är de den kreativa, verkställaren, planeraren, clownen eller organisatören m.fl. Om jag ser till mig själv, är jag definitivt mer den kreativa planeraren än den verkställande organisatören. Det är ganska bra att komma fram till sådana här insikter. Det förklarar (eller bortförklarar, beroende på hur man ser på saken) i allafall delvis varför vissa saker går åt skogen...

God kväll kära vänner, nu är det dags att bege sig på en kvällspromenad i Älmhult... och hoppas på att tåget kommer:)

Tack & hej!
KRAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0